Monday, December 20, 2010

~masa oh masa~

wah cepatnya masa berlalu!!.Rasa macam baru je habes spm...Hari ini adik-adik pulak dah habes spm

.Sangat pantas masa berlalu

.Bila fikir-fikir balik apa agaknya benda yang kita dah buat untuk masa-masa yang dah berlalu ni.

Adakah kita sudah melakukan amar makruf nahi mungkar???

Adakah kita sudah menyumbang sesuatu kepada islam???Atau adakah masa kita hanya habis tanpa ada 

sesuatu yang berguna pon.Astaghfirullah!!

Hari tu saya berpeluang mendengar tazkirah daripada seorang syaikhah ni.Tajuk tazkirah beliau ialah "amar 

makruf nahi mungkar".
Beliau berkata:kita akan berdosa selagimana khalifah belum bangkit,sedangkan kita tidak melakukan sesuatu 

untuk membangkitkan kembali khilafah!!

pang!!rasa seperti terkena tamparan yang hebat mendengar kata-kata itu.Timbul persoalan di benakku...

Adakah aku tergolong dalam golongan itu???Nau'zubillahiminzalik...

Ramai orang yang mengatakan apa yang mereka lakukan tak akan memberi apa-apa effect kepada islam.

Sebagai contoh:buat apa aku nak cegah-cegah maksiat ni.

Kalau aku cegah sorang yang lain buat gak.So,apa kesannya..Lagipon aku ni sape....

Cuba anda bayangkan kalau semua orang bersikap seperti ini,memang sangat mustahillah islam itu akan 

bangkit.

Cuba merasakan bahawa diri kita penting dalam islam maka kita akan cuba buat sesuatu walaupun ianya 

perkara yang kecil.Sama-samalah kita muhasabah diri...

Manalah tahu dengan usaha kita yang sedikit islam itu bangkit,kan besar pahalanya tu!!Masa dah 


semakin suntuk dan islam masih belum bangkit.Ayuh teman-teman mulakan langkah kita sume!!

No comments: